Matinspiration

På matsedeln idag stod det fläskfile och ris. Mer specifierat hade jag inte planerat o vad passar väl inte bättre då än att experimentera lite? O får jag säga det själv blev resultatet mycket bra! Så jag tänkte faktiskt dela med mig av mitt "recept". Blir ju mest på känn när jag lagar mat men måtten borde stämma ganska bra =)
 
 
 
Min fläskfilégryta
 
1 fläskfilé
1 paket bacon
1 burk hela champinjoner
1 rödlök
salt och peppar
½-1 krm curry
½-1 tsk sambal oelek
2-3 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
1 buljongtärning
en skvätt soja
lite pressad citron
 
Börja med att steka skivad fläskfilé, hackad lök, champinjoner och bacon i omgångar. Lägg sedan över allt i en gryta. Krydda och rör ner tomatpuré och sambal oelek. Smula sönder buljongtärningen i stekpannan och häll över grädde och creme fraiche. Låt koka nån minut innan du häller över såsen i grytan.
Blanda runt i grytan så att tomtpurén och kryddorna blandas ordentligt med såsen. Låt koka ett par minuter. Häll i en skvätt soja och smaka av med citron och eventuellt mer salt och peppar.

Passade bra med ris men skulle nog även funka bra med potatis i ugn i olika former.
 
Lycka till!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback