Sverige - Tyskland 2-0

Kvällen gick bra. Var kört en timme där bara men man ska ju inte klaga på det. Kunde varit ännu värre.

John som städar hos oss är från Nigeria o odag pratade han lite om afrikas kultur... eller snarare kvinnosyn. I Afrika är mannen gud o hans fru gör precis som han säger o säger aldrig emot. Är hon olydig är det okej att slå henne. Jag skakade då på huvet o sa "If my man slaps me I will slap him back" o vilken blick jag fick. Det är verkligen inte okej för honom. o Han försökta få mig att ge mig genom att men tänk om en stor kille slog dig blablabla. Haha! No no... Spännande med dessa skillnader ändå. hur vi på 2000-talet fortfarande är så långt ifrån varandra i världen med kvinnosynen. Här i Sverige finns det ju en kvinnofridslag. det finns nog inte på så många andra ställen. Det tyckte han lät konstigt. En lag som säger att du inte får slå en kvinna. Konstigt. Det är för oss en självklarthet. Svenskar växer upp med orden "det är fult att slå tjejer" men i andra länder är detta vardag. Det är något som hör kulturen till. Sen berättade han lite andra saker som jag verkligen tycker är förnedrande! Helt sjuka grejer som är helt okej där men det skulle någon typ få fängelse för här. Hur kan det vara så olika? De tär väl visserligen det som många organisationer jobbar för. För att få världen mer jämställd. Så inte flickor blir utsatta för chilitricket eller slag och trakasserier från sina föräldrar. det som är okej för något land är verkligen inte okej för ett annat...

Njae... ska väl sova snart kanske... är ju ledig i två dagar nu! Nice nice! Imorrn ska jag nog ta en sväng till netonnet o köpa minne till telefonen, snåla som de är får man inte med något o det jag har i telefonen nu funkar inte i den nya... ska nog köpa ett litet fodral eller nåt med. Härmar dig lite Anna :P men jag ska inte köpa samma. Lovar =)

Och så klart... måste ju nämna titeln på inlägget. Sverige vann ju över Tyskland i Hockeyn inatt :) han se sista minuten när jag kom hem. En bra start!! Keep going! OS är nåt man kan titta på, det finns nåt för alla!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback